سنسور دریچه گاز چیست ؟

سنسور دریچه گاز چیست ؟

 

سنسور موقعیت دریچه گاز throttle position sensor TPS :

وظایف :
این قطعه موقعیت دریچه گاز را به ولتاژ تبدیل کرده و به ECU ارسال میکند. ECU طبق معلومات خود جرم هوای ورودی را محاسبه می کند. اطلاعات ارسال شده از سنسور در موارد ذیل بکار می رود :
1_ حالت های بسته بودن دریچه گاز یا دور آرام (idle) نیمه باز بودن و باز بودن کامل دریچه گاز .
2_ وضعیت های مختلف از قبیل افزایش شتاب، کاهش شتاب و قطع پاشش سوخت را مشخص می کند. 
 
محل قرار گیری :
روی دریچه گاز قرار دارد. میله دریچه گاز از یک طرف به سیم گاز متصل است و از طرف دیگر داخل سنسور قرار دارد. 

 

سنسور دریچه گاز چیست ؟

 

ساختار داخلی سنسور دریچه گاز :

این سنسور عنصری مقاومتی می باشد که مقاومت آن وابسته به یک حرکت مکانیکی است. 

 
مدار های الکتریکی :
از یک سوکت سه پایه به رنگ مشکی تشکیل شده است :
پایه 1 : تغذیه 5+ ولت
پایه 2 : ارسال سیگنال با ولتاژ
پایه 3 : اتصال بدنه

 

 

شرح کار قطعه :

درحالت موتور روشن از طرف ECU ولتاژ 5+ به پایه 1 و منفی ثابت به پایه 3 ارسال میگردد (به دو پایه ثابت بیرونی). در حالت دورآرام که دریچه گاز به طور کامل بسته است ولتاژ ارسالی صفر است. در نتیجه ECU تشخیص می دهد که دریچه گاز کاملا بسته است و مدار کنار گذر را فعال می کند و دور آرام را تنظیم می نماید.

وقتی که پدال گاز فشار داده می شود ، سیم گاز اهرم میل گاز را حرکت داده مقاوت سیم پیچ سنسور تغییر می کند. در نتیجه ولتاژی بین صفر تا 5 ولت (به اندازه مقدار گاز دادن ) از طرف این سنسور مقاومتی به ECU ارسال می شود. ECU با استفاده از اطلاعات دریافتی و پیغام هایی که از سنسور کمکی مسیر هوای ورودی دریافت میکند ، جرم هوای ورودی را محاسبه کرده دستور لازم برای پاشش سوخت را ارسال می کند.

خروجی های این سنسور به صورن سیگنال دور هرزگرد یا آرام (idle) وسیگنال دور قدرت موتور (PSW) به ECU ارسال می گردد.

سیگنال دور هرزگرد اصولا برای کنترل قطع سوخت پاشی (هنگامی که در حال حرکت پا را از روی پدال گاز بر می داریم) وسیگنال دور قدرت برای افزایش زمان سوخت پاشی و در نتیجه افزایش قدرت خروجی بکار می رود.

روش های عیب یابی :

_شناسایی عیب هایی ک در صورت خرابی قطعه در خودرو به وجود می آید :

1_در صورت خرابی ،باعث قطع سوخت پاشی و نوسان در دور های بالا می شود که ممکن است بخاطره کثیفی و آب خوردگی سنسور باشد.

2_در صورت سرد بودن خودرو ، دور موتور در حد نرمال و موقع گرم بودن خودرو ، دور موتور تا حالت Cut off بالا می رود.

_روشهای تست قطعه :

تست سنسور دریچه گاز با دستگاه دیاگ :

دستگاه دیاگ  را به خودرو وصل کرده و خودرو را روشن می کنیم . وارد صفحه پارامتر ها می شویم و در حالت دور آرام یا بسته بودن  دیریچه گاز زاویه دریچه گاز و ولتاژ خروجی آن را چک می کنیم . باید مطابق پارامترهای استارندارد باشد : پراید - سمند پژو 206 .

باید با گاز دادن ، زاویه دریچه گاز تغییر کرده ولتاژ خروجی زیاد شود وقتی گاز می دهیم و بطور ناگهانی پدال گاز را رها می کنیم  در قسمت پاشش سوخت عبارت قطع سوخت پاشی را برای لحظاتی مشاهده می کنیم . در غیر این صورت نشان دهنده ایراد در قطعه می باشد .حال وارد منوی دیدن کد خطاها می شویم . بررسی میکنیم آیا خطایی در حافظه ECU نسبت به این قطعه ثبت شده است یا خیر .

اگر خطا به صورت لحظه ای (i) باشد باید آنرا از حافظه ECU پاک کنیم ولی اگر خطا به صورت داعمی (p) باشد ، ابتدا سوکت قطعه را چک کرده سپس کد خطا را پاک می کنیم . اگر مجددا خطایی به صورت داعمی (p) مشاهده شد نشلن از خرابی سنسور دارد و باید تعویض شود.

نمونه ای از روش تست ولتاژ سنسور دریچه گاز را در فیلم زیر مشاهده نمایید :

 

 

 

تست اهمی :

دستگاه مولتی تستر را در وضعیت اهم متر قرار داده ، سوکت قطعه را جدا می کنیم و دوسر پروب اهم متر را به دو پایه بیرونی وصل می کنیم . باید مقاومتی حدود 4 کیلو اهم را نشان بدهد . سپس یکی از پروب ها را به پایه وسطی قطعه اتصال می دهیم و با دست اهرم گاز را می چرخانیم . مقاومت قطعه باید تغییر کند . در غیر این صورت قطعه خراب است.

تست ولتاژِی :

دستگاه مولتی تستر را در وضعیت ولت متر (DC) قرار داده و خودرو را روشن می کنیم . دو سوزن را یکی به پایه اتصال منفی و سوزن دیگر را به پایه تغذیه 5+ ولت وصل می کنیم . دو پروب ولت متر را به دو سوزن اتصال می دهیم و به خودرو گاز می دهیم . ولتاژ باید 5+ ولت باشد و تغییر نکند . سپس سوزن و پروب متصل به سوزن پایه تغذیه 5+ ولت را به پایه ارسال سیگنال یا ولتاژ وصل میکنیم . ولتاژی بین صفر تا 5+ ولت را باید نشان دهد . وقتی به خودرو گاز می دهیم ولتاژ نشان داده شده باید نزدیک به 5+ شود  و وقتی گاز نمی دهیم نزدیک به صفر شود . در غیر این صورت قطعه خراب است.

☑️ دستگاه ترمینال باکس :

با این دستگاه می توان عیب یابی مسیر های مداری سیستم انژکتور را انجام داد . ولی به علت گران بودن و کمیاب بودن این دستگاه بالاجبار برای تست مدار های سیستم انژکتوری در بعضی مواقع از سوزن ته گرد استفاده می شود.

نکات :

👈 در پژو 206 به این سنسور حسگر می گویند نه پتانسیومتر.

👈 این سنسور سرویس خاصی ندارد.

👈 سنسور کمکی این قطعه ، سنسور مپ است.

👈 این قطعه در خودرو 206 تیپ 1و2 ، قابل تنظیم است در صورتی ک دریچه گاز آن از تنظیم خارج شده باشد در قسمت پارامتر های دستگاه دیاگ زاویه دریچه گاز باید صفر باشد . در غیر این صورت با استفاده از ابزار مخصوص ، دریچه را تنظیم کرده تا عدد بالا به دست آید.

 

× در پاسخ :




عبارت امنیتی را وارد نمایید: